december 16, 2007

Amway köper svenska produkter

MLM Nytt kunde redan i januari berätta att svenska Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) för samtal med det amerikanska MLM-företaget Amway. Nu kan vi meddela att samtalen har lett till ett avtal.

SCN har genom sitt amerikanska dotterbolag SCN USA ingått ett licensavtal med Amway, ett av världens ledande företag inom multilevel marketing. Partnerskapet mellan bolagen inkluderar en internationell försäljningslicens för SCN:s viktkontrollprodukt CUUR, som är en av flera kliniskt testade produkter i SCN:s produktportfölj.

"Nutrilite ser fram emot att ta in CUUR i produktportföljen eftersom det är en kliniskt testad och patentsökt produkt som i en välkontrollerad humanstudie har visats ge en statistiskt säkerställd viktnedgång, och – ännu viktigare – en statistiskt säkerställd minskning av kroppsfettet", säger Robin Dykhouse på Access Business Group.

Nutrilite är världens största varumärke inom vitaminer, mineraler och kosttillskott, och tillverkas av Access Business Group, som tillhör samma koncern som Amway.

"Det här avtalet kommer att gynna konsumenterna genom att CUUR blir tillgänglig i ytterligare en distributionskanal. Amway är ett av de mest etablerade och erkända nutritionsföretagen, och vi är väldigt glada över att få arbeta internationellt med CUUR och framtida produkter tillsammans med dem", säger Gwen Kent, President för SCN USA.

Avtalet ger också Amway en right of first refusal för nya produkter och teknologier som SCN licensierar in från internationellt erkända Karolinska Institutet, som varje år utser Nobelpristagaren i fysiologi eller medicin, och som har ett tioårigt forskningsavtal med SCN värt 10 miljoner dollar i form av ett Network of Excellence. SCN:s forskningskontakter kommer att gynna Amway, som också har starkt fokus på forskning och utveckling av nya produkter.

"Vi är väldigt glada över att vårt amerikanska dotterbolag har säkrat det här royaltyavtalet med ett framstående varumärke som Nutrilite", säger Ulf Söderberg, CEO för SCN.

Amway har mer än tre miljoner oberoende affärsdrivare (Independent Business Owners, IBO) i mer än 80 länder och regioner runt om i världen. Verksamheten har en historik på över 45 år.

Inga kommentarer: